Katalizátorok Benzines és Diesel autókba!
A katalizátor működési elve:
A katalizátor feladata az, hogy a MEGFELELŐEN BEÁLLÍTOTT robbanómotor kipufogógázának károsanyag-tartalmát csökkentse. Ezt azzal éri el, hogy a működése során fellépő magas hőmérsékleten a benne található nemesfémek a káros anyagok egy részét oxidálják, vagy ártalmatlan anyagokká alakítják. Ha a motor beállítása nem a gyári adatoknak megfelelően történik, a katalizátor hatásfoka jelentősen lecsökken, és a katalizátor meg is hibásodhat.
A gyártáskor a nemesfémeket a katalizátor-mag extrudált kerámia méhsejt szerkezetére viszik fel. A kerámia-mag áramlási csatornák százait tartalmazza, ezek biztosítják, hogy az átáramló kipufogógázok a lehető legnagyobb felületen érintkezzenek a katalitikus reakciót létrehozó nemesfémekkel. A reakció csakis közvetlen érintkezés útján jön létre, ha a katalizátor magja szénnel, olajjal, vagy ólommal eltömődik, jelentősen lecsökken a katalizátor hatékonysága.
A gépjármű katalizátoroknak három fő fajtája létezik: két gázkomponensre ható, három gázkomponensre ható, és az utóbbi levegőbefúvásos változata. (Ezek angol nevéből (2-Way, 3-Way) ered a nálunk helytelen tükörfordításban meghonosodott "kétutas" illetve "háromutas" elnevezés.) Ezek különböző módszerrel, más-más kémiai reakció útján csökkentik a kipufogógáz károsanyag-tartalmát. Az első katalizátorokban szemcsés magot alkalmaztak, ma már a legtöbb modern katalizátorban szabad átfolyású kerámia méhsejt szerkezetű magot találunk. A gépkocsikon alkalmazott katalizátorok fajtája évjárattól, motor űrtartalomtól és a gépjármű súlyától függ. Egyes járműveken többfajta katalizátort vagy előkatalizátort is találunk.
A katalizátor meghibásodásának okai:
Ha az Ön katalizátora meghibásodott, a hibát minden bizonnyal az alábbi tényezők valamelyike okozta:
* Motor beállításra van szükség
* Üzemanyag jut a kipufogórendszerbe
* Olaj vagy fagyálló kerül a kipufogórendszerbe
* Elhasználódott gyújtógyertyák, vagy gyertyavezetékek
* Nem megfelelően működő lambda-szonda
* Mechanikai sérülés vagy törött tartók
A katalizátor kiolvadása:
A képen erre látunk példát. A katalizátor a kipufogógázba került üzemanyag miatt égett ki, amely a forró katalizátor-magot elérve begyulladt, és annak hőmérsékletét magasan a katalizátor normál üzemi hőmérséklete fölé emelte. A kerámia-mag nem képes elviselni ezt az igen magas hőmérsékletet (1400°C felett), és olvadni kezd, a kerámia összeesik, a katalizátor tönkremegy. Az olvadt kerámia eltömítheti a kipufogógáz útját, és a motorban is kárt tehet.
Ennek az állapotnak a külső jele, ha a katalizátor-test vörösen izzik, vagy hő okozta elszíneződés látható rajta.
A katalizátor kiolvadásához vezet[ túl dús levegő/üzemanyag keverék oka lehet a hibás lambda-szonda, elhasználódott gyújtógyertyák vagy vezetékeik, hibás vezérlőszelep, hibás gyújtásbeállítás, fennakadt úszó vagy az injektorok hibája.