Fényszóró izzó problémák

égők

Egy kiégett izzó nem a világ. De ha az eset megismétlődik, méghozzá néhány autó esetén elég gyakran, akkor ez nem csak bosszantó, hanem veszélyes is lehet. Megvizsgáltuk a lehetséges okokat, és tippeket adunk a megoldáshoz.

 

A fényszóró izzójának kiégése állandóan előforduló probléma, ráadásul a mai típusokban nem is olyan egyszerű kicserélni. Sokszor csak a szakszervizben van rá lehetőség. Ezért is érdekes, hogy a modern autókban miért kell még mindig olyan gyakran elvégezni ezt a kellemesnek semmiképpen nem nevezhető műveletet. A jelenséget olvasóink levelei is alátámasztják, hiszen többen is arról panaszkodtak, hogy egyre gyakrabban van szükségük új izzókra. Az eset nem specifikus, hiszen márkától és típustól függetlenül több autósnál is előfordul.

A probléma adott, keressük meg a rövid élettartam okozóját! Mindenekelőtt nem árt tisztázni, hogy egyik fényforrást sem tervezték örökéletűnek. Élettartamuk meghatározott, lehet hosszabb vagy rövidebb, annak függvényében, hogy milyen típusúak és mekkora teljesítményűek. Néhány fajtának mindössze 200 óra az élettartama, ami alatt csak 10 ezer kilométert tesz meg az autó. A tömegmodellek többségébe persze olyan izzókat szerelnek, melyek élettartama ennek többszöröse. Ám ha ezeket is havonta cserélni kell, akkor egyértelmű, hogy valami nincs rendben.
Az ok az elektromos rendszerben keresendő. A fényszóróknak állandóan azonos értékű feszültségre van szükségük, amely pontosan 13,2 volt. A gyakorlatban ez az érték az akkumulátor biztonságos feltöltése miatt ingadozik. Hidegben egy kicsit magasabb a feszültség, mivel az akkumulátor gyorsabban töltődik, melegben pedig alacsonyabb, hogy elkerülhető legyen a túltöltés. A különbségeket az elosztó kompenzálja, ám a pontos működéshez szükség lenne arra, hogy a generátor ismerje az akku hőmérsékletét és feszültségét. Egy ilyen érzékelő beépítése viszont jócskán megemelné a költségeket. Hideg időben a lámpára jutó feszültség akár a 14 voltot is meghaladhatja, és ez megpecsételi az izzók élettartamát. Ennek elkerülésére néhány gyártó feszültség-stabilizátort épít a központi elektronikába, mint például a BMW az új 7-es sorozatba.
Az izzók rövid élettartamának másik oka a magas üzemi hőmérséklet. Az új típusú égők nagyon aprók, ezért kisebb felületükön nehezebben vezetik el a termelt hőt, ami szintén élettartam-csökkenéshez vezethet.
A probléma megoldására a gyártók nem a feszültség és a hőmérséklet kordában tartását, hanem hosszabb élettartamú izzók beszerelését javasolják. Ilyen lámpákat már az összes vezető elektronikai cég, így a General Electric, az Osram és a Philips is kínál. Élettartamuk a hagyományos izzók kétszeresének felel meg, miközben teljesítményük csak hajszálnyival kisebb azoknál.
Vigyázni kell azokkal a lámpákkal, melyek a hagyományos izzóknál akár 30-50 százalékkal is nagyobb fényerőt ígérnek, hiszen ez a növekedés csak a fénycsóva egy részére igaz, másrészt élettartamuk jóval alacsonyabb a megszokottnál. Így magas áruk ellenére még gyakrabban kell cserélni őket, mint hagyományos társaikat.
Mit tegyen az autós, hogy kiküszöbölje a gyakori izzócsere problémáját? Csak azt ajánlhatjuk, hogy válassza a minőségi, hosszú élettartamú izzók egyikét. Az autógyártók pedig, remélhetőleg, hamarosan megtalálják a megoldást, és a következő generációs modelljeiket már feszültség-stabilizátorral szerelik fel.