Szerviz és javítás
Műszaki vizsga
Eredetiségvizsgálat
EU jelőlések
EU-s gumiabroncs-jelölés
Az Európai Unióban 2012-ben bevezetésre került standardizált abroncsjelölései az abroncsok 3 fő jellemzőjéről adnak tájékoztatást: az üzemanyag-hatékonyságról, a nedves tapadásról és a külső gördülési zajról.
Az üzemanyag-hatékonyságra és a nedves tapadásra vonatkozó címke kialakítása a jelenlegi energiahatékonysági címkékhez hasonló, amelyeket például háztartási eszközökön használnak: a kategória legjobban teljesítő abroncsa „A", a jelenleg leggyengébb pedig „G" jelölést kap. A külső zajt decibel értékekben adják meg, amelyet egy, két vagy három hanghullám-jelölés kísér, a leghalkabb abroncsok egy, a legzajosabbak pedig három hullámot kapnak. Minden abroncsra rákerül a címke, így könnyedén össze lehet őket hasonlítani, és egyszerűbbé válik a választás.
A nedves tapadás az abroncs egy fontos biztonsági jellemzőjéről tájékoztat: arról, hogy hogyan tapad nedves útfelületen. A kiváló nedves tapadással bíró abroncsok féktávolsága nedves utakon rövidebb. Ez nagyon fontos biztonsági jellemző az esős időben való vezetés során.
Nedves tapadási jellemzők szerinti kategóriák
Az EU-s gumiabroncs-jelölés szerinti nedves tapadási jellemzők alapján a gumiabroncsok A–F kategóriába sorolhatók:
A = legrövidebb fékúttal rendelkező gumiabroncsok
F = leghosszabb fékúttal rendelkező gumiabroncsok
A „D” és a „G” kategóriás abroncsok személygépkocsikon nem használatosak.
A besorolás elmélete és a gyakorlat
Az „A” kategóriás abroncsokkal ellátott, 80 km/ó sebességről teljes erővel fékező személygépkocsi akár 18 méterrel rövidebb fékút után áll meg, mint az „F” kategóriás gumiabroncsokkal ellátott személygépkocsi.
Az üzemanyag-hatékonyság
A gördülési ellenállás közvetlen hatással van a fogyasztásra és a környezetre. Kisebb gördülési ellenállás mellett az abroncs kevesebb energiát nyel el, kisebbek az ellenállóerők, így alacsonyabb a fogyasztás és a széndioxid-kibocsátás is
Az üzemanyag-hatékonysági besorolás
Üzemanyag-hatékonyság szerint a gumiabroncsok színnel jelzett, A–G kategóriába sorolhatók.
A: legjobb besorolás
G: legrosszabb besorolás
A „D” kategóriás abroncsok személygépkocsikon nem használatosak.
Az üzemanyag-hatékonyságot befolyásoló egyéb tényezők
Ellenőrizze az abroncsok nyomását. Az alacsony guminyomás növeli a gördülési ellenállást, és hatással van az abroncs nedves úton tapasztalható tapadására is. Az üzemanyag-hatékonyságot a gépkocsi súlya és a vezetési stílus is befolyásolhatja. Az energiahatékony, környezettudatos vezetési stílus jelentősen csökkentheti a jármű üzemanyag-fogyasztását.
Külső zaj
A gépkocsik által keltett zaj jelentős hányada a gumiabroncsokból adódik. Alacsonyabb zajszintű gumiabroncsokkal csendesebbek lehetnek az utcák és lakókörnyezetünk.
Az EU-s besorolás a gumiabroncs által keltett külső zajt adja meg decibelben.
Emellett a zajszint besorolási osztálya is látható. A legalacsonyabb zajszintet egy hullám jelzi – legalább 3 decibellel a jövőben bevezetésre kerülő európai határértékek alatti értéket jelöl. A legmagasabb zajszintet három fekete hullám jelzi. Az ilyen gumiabroncs zajszintje az aktuális szabályozás és a jövőben bevezetésre kerülő határérték között helyezkedik el.
A besorolás elmélete és a gyakorlat
A decibelszintek logaritmikus értékek. Ez azt jelenti, hogy már néhány decibelnyi különbség jelentős zajszint növekedéssel jár. Valójában mindössze 3 decibellel magasabb zajszint esetében kétszer olyan intenzív a hanghatás.